Jak na to ?

Jak napsat poutavý příběh, který čtenáře vtáhne a napětím ani nedýchá? Ve kterém postavy jako by ožívaly a čtenář měl pocit, že se sám stal jeho součástí? Tohle jsou naše jednoduché tipy pro začátek:


1. Podrobně popište postavy i prostředí

Jména postav - dejte svým hrdinům jméno. Najednou se z obyčejných postav stanou konkrétní. Čtenář k nim snáze získá vztah a zapamatuje si je.

  • Plyšový medvídek jménem Brůča si pustil rádio a teď tančí s panenkou jménem Cecilka a při tom tančení jedí čokoládu! (Martin, 4.A)
  • Vyhrál můj nejoblíbenější plyšák, který se jmenuje JOYK. Večer, když jsem šel spát, tak mi to pošeptal a smáli jsme se tomu tak, že jsme nemohli usnout. (Šimon, 3. A)

Přívlastky - přibližují, jak postavy vypadají, jaké mají vlastnosti, chování, ... Čtenář si je snáze představí.

  • Velký plyšový medvěd sní o nádherné, velké a statné medvědici. (Viky, 4. A)
  • Žádný člověk tam nebyl, ale byl tam zuřivý kocour Garfield. (Vojta, 3. A)

Detailní popisy prostředí, činností - jak věci vypadají, co vše se na konkrétním místě nachází, co přesně postavy dělají, jak při tom vypadají, můžeme popisovat i vůně, zvuky... Čtenář by se měl cítit, jako že na daném místě opravdu je a děj zblízka pozoruje.

  • Přijde ovečka Shawn s mikrofonem na postel jako na pódium a začne zpívat uklidňující písničku. (Anička, 3. A)
  • Koberec se vlní, jako kdyby byl oceán a lego panáčci plavou, cvičí, běhají a skákají. Rostliny se zvětšují, až z toho je prales, květináče jim říkají, ať se tak neroztahují. I stěny se vlní, jako by byly vodopády a z obrázků vylézají zvířata, lidi, dinosauři, rostliny, příšery a vytéká z nich voda, plavou tam ryby, želvy i mořský hadi, ponorky i ostrovy tu jsou. (David, 4. A)
  • Po zemi se plížila moje plyšová veverka. Chvilku se dívala kolem a vedle dveří. A potom zavolala: „Vzduch je čistý!“ (3. A)

2. Dejte příběhu rámec

Všechno má začátek a konec:

  • V mém pokoji, hned co zavřu dveře, začne život. .... A ráno jsem tenhle příběh vyprávěl rodičům. (Šimon, 5. A)
  • Jednou jsem měla hodně času, protože jsem si přivstala do školy. ... A nakonec jsem se s nimi i skamarádila a nakreslila je - koukejte. (Kačka, 5. A)
  • Když ve svém pokoji zavřu dveře, jsem zvědavá, co se tam asi tak děje.  ...  Když už byl čas, uklidily mi polici, ustlaly postel a zalezly si na místa, kam patří. Potom už jenom čekaly, až přijdu ze školy. (Anička, 4. A)
  • Odešla jsem ze svého pokoje, ale když jsem zavřela dveře, koukla jsem se do něj klíčovou dírkou a viděla jsem:  ...  Když jsem otevřela dveře, bylo všechno, jako by se nic nestalo. (Jitka, 4. A)

3. Vymyslete zápletku, konflikt

V životě se vždycky něco zauzlí a rozuzlí. Pořádná zápletka nebo konflikt dá příběhu napětí.

  • „Poplách, poplách, už jsou tři hodiny a Ella se vrátí. Rychle uklízet.“ Hračky uklízejí pomalu, jako kdyby se rázem proměnily v lenochody, kteří pomalu uklízí. Najednou jsou slyšet kroky, jak jde někdo po schodech. Hračky na chvíli strnuly. (Ella, 4. A)
  • Tak se všichni posadí, a zatímco se zklidní, mezi koši s hračkami něco zašustí. A najednou se vedle ovečky Shawn objeví ovoce a začne tancovat. Jenomže se náhle na jeviště přiřítí krtek s kytarou a ztropí tam pěkný rambajs. (3. A) 
  • Řekly si: „Výborně, v bytě nikdo není!" V tom se ovšem mýlily. Žádný člověk tam nebyl, ale byl tam zuřivý kocour Garfield. Hračky prohledávaly byt a najednou uslyšely, jak někdo otevřel dveře. Všechny se rychle schovaly pod křesla. Najednou se zpod jednoho křesla ozval strašlivý řev. A pak se zpod něj vykutálela hlava plyšové kočky. Všechny hračky utíkaly a za nimi se hnal Garfield. Hračky vběhly do Anetčina pokoje a přibouchly za sebou dveře. (Vojta, 3. A)

4. Používejte přímou řeč a citoslovce

Přímá řeč - co postavy říkají, můžeme psát i celé rozhovory. Děj to oživí a urychlí, čtenář má pocit, jako by byl na místě a nebo součástí rozhovoru.

  • A všechny hračky chystají závody, kdo je rychlejší a komentuje to plyšový méďa: „Na startu je levhart, pes, auta, ponožky i slipy vidím. Už běží, byl to bleskový závod, poslední byly slipy, pak auta a třetí byl pes, druhý byl levhart a první byly ponožky. Konec závodu." (David, 4. A)
  • „Já se nudím,“ řekla opička. „Já taky,“ řekl vlk. „Já bych chtěl létat kolem světa,“ řekl medvídek. „No tak jo,“ odpověděla sova, „uděláme svoje letadlo a budeme létat kolem bytu!“ „JOOOOOOO!!!“ radovaly se zvířata. „Takže,“ pokračovala sova, „opičko, ty budeš hledat papír, vlku, hledej lepidlo, medvídku, budeš to lepit, no a já vymyslím, jak to všecko bude vypadat.“ (Veronika, 3. A)
  • Někteří plyšáci jsou trochu neposední a nezavírají pořádně fixy. Fixy je napomínají: „Zavírejte nás pořádně, nebo vám vyschneme a budete si kreslit jenom s pastelkami!“ (Leontýna, 3. A)

Citoslovce zvuku, pohybu - znázorní a přiblíží děj, urychlí ho, dodají mu dramatičnost.

  • Vypínač si řekl: „Já si zhasnu a basta fidli.“ CVAK. Všechny hračky se lekly.  (Šimon, 4. A)
  • Bác. Spadla kytka. Bum. Padají hodiny. (3. A)

5. Pracujte s délkou vět

Příběh bude rychlejší, pomalejší, dramatičtější, jak potřebujete.

  • Najednou jsou slyšet kroky, jak jde někdo po schodech. Hračky na chvíli strnuly. Potom chvilka hrobového ticha, ozve se chrastění klíčů. Pomalu se z nepořádku stává uklizený pokoj. Otevřou se dveře, vejdu dovnitř. (Ella, 4. A)
  • Bác. Spadla kytka. Bum. Padají hodiny. Slyší moje kroky. Vracím se do pokoje. To je mela.  (3. A)

Jak oživit dětský pokoj ?

V našem konkrétním zadání jsme chtěli oživit dětský pokoj. Dětem se povedlo dát věcem vlastnosti živých bytostí a rozpohybovat je. Některé nápady a formulace byly naprosto originální. Jak toho děti docílily? 

O neživých věcech mluvíme jako o živých

děti daly věcem vlastnosti živých bytostí, čtenář má pocit, jako by věci před ním ožívaly:

  • Záclony tančí. (Terezka, 3. A)
  • Rybičky v akváriu začnou tančit. (Kája, 3. A)
  • Okno se myje, aby se přes něj dalo vidět a knihovna si rovná knížky. (Ondra, 4. A)
  • Obrázek od Áji má narozeniny a pořádá narozeninovou oslavu. (Sára, 4. A)
  • Knížky se čtou navzájem. Pracovní stůl posiluje, aby udržel vše, co na něj dám. (Honza, 4. A)
  • Pak si ale postel ze skákání zlomí nohu a plyšáci běží do lékárničky a hledají obvaz. Pak jim ale moudrá kniha vědy a umění řekne, že mají vzít lepidlo, protože postel je ze dřeva a tak plyšáci běží do skříňky a hledají lepidlo. (Cyril, 4. A)
  • Plyšáci mi snědli párek v rohlíku, který jsem nesnědl k večeři a pak jim nebylo dobře. (David, 4. A)
  • Deka se vydala do druhého patra, kde je lednička a vzala si šunku a sýr, pak šla zase do prvního patra (na postel) a vyndala sýr a šunku a rozdělila se s polštářem. (Martin, 4. A)

Originální nápady

které stvoří jen bohatá fantazie, ne náhodou dětská:
  • Všechny hry hrají samy sebe. (Cyril, 4. A)
  • Polštář zápasí s peřinou, kdo je důležitější. (Šimon K., 4. A)
  • Pískací prasátko se chystá vyloupit kasičku. (Lukáš, 4. A)
  • Oblečení ze skříně začne dělat módní přehlídku. (Štěpán, 4. A)
  • Ségřiny barbíny plánujou výlet do sauny (trouba). (Štěpán, 4. A)
  • Propiska hraje s papírem piškvorky. (Viky, 4. A)
  • Z knihy pohádek vylezl drak a rozkousal polštář. (Vojta, 4. A)
  • Lampa si čte knihu Nejznámější Ezopovy bajky a najednou na ni vyskočí lev a vytrhne ji ze zásuvky. (Vojta, 4. A)
  • Oblečení, co je až úplně dole, se snaží vylézt nahoru, protože si ho už nikdo dlouho nevzal. (Terezka, 3. A)
  • Papíry z koše vyšly ven a šly předstírat, že jsou čisté papíry. (Terezka, 3. A)
ZŠ a MŠ Husinec-Řež, SPŠ Husinec-Řež
Obecní knihovna Husinec-Řež
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky